21 Ağustos 2014 Perşembe

Oğuz Atay - Eylembilim

"Neden bazı insanlar, bazı şeyleri hiç bilmiyorlar? Duysalar, dinleseler, hatta karşılarında görseler bile bilmiyorlar."

Cahillik başa bela arkadaşlar. Ben daha geçen haftaya kadar Oğuz Atay'ın tamamlayamadığı tek projesi olarak Türkiye'nin Ruhu'nu biliyordum. Eylembilim'in yarıda kaldığını net olarak bilmiyordum. Yani birisi kendinden emin bir şekilde gelip bitmiş dese inanırdım. Siz inanmayın. Bitmemiş. Kesin bilgi, yayalım.

Eylembilim, ne güzel bir isim. Akademik elemanların siyasi olaylar dönemindeki varlıkları ve harekete geçme, geçmeme kararları ancak bu kadar güzel bir isme bağlanabilirdi. Tabii kitapta daha güzel anlatılıyor 'neden Eylembilim' diye, ben kendi tanımımı yaptım sadece.

Acaba Oğuz Atay kafasında bu kitabı ortalama kaç sayfa düşünmüştü, daha neler olacaktı ve daha ne cümleler okuyacaktık kaleminden? Bunları bilememek çok kötü. Mesela Türkiye'nin Ruhu basılı halde sunulmadı benim bildiğim kadarıyla. Yani notlar toplamı olarak bile... Ama işte Eylembilim'in bu şekilde havada kalmış olması çok yazık. Yani şöyle bir yakın geçmişe bakıyorum ve aman Allah'ım, Oğuz Atay'ın kaleminden o dönemin insanlarının kafalarından geçenleri okumak mükemmel olurdu. Özellikle de içi boş aydınlarımıza ne deli manyak laflar ederdi o kendine has tarzıyla.

Bazı insanlar gerçekten çok erken göçüyorlar bu hayattan ne yazık ki. Gerçi böyle söyleyince de sanki yaşamasını kendi keyfim için istiyormuşum gibi geliyor kulağa. Öyle değil ama. Ne bileyim, değişik işte. Tuhaf...

Kitapta geçen bir ifade var ki buraya yazmazsam aklım kalır: İnsanlar birbirlerini anlamıyorlardı. (Allahtan anlamıyorlardı.)

Yazının başında yapmış olduğum alıntı kitabın nispeten başlarındaydı, bu ise ortalarında. Çelişkili gibi duruyorlar ama bana sorarsanız değiller aslında. Oldum olası yanlış anlaşılmaktansa anlaşılmamayı dileyen birisi olduğum için bu iki kısmın altını biraz hunharca çizmiş ve aklıma yazmış olabilirim. Sizce de çok güzel değiller mi?

Velhasılıkelam, bana göre çok daha iyi bir kitap olacakken yarıda kalarak yazık olmuş bir kitap Eylembilim. Benim için ayrıca kötü; çünkü Oğuz Atay'ın eserlerini bitirdim (kulağa çok iddialı geliyor, tüm kitaplarını okudum diyelim). Bundan sonraki zamanlarda olsa olsa tekrar okumalar yapabileceğim. Ha, bir de Yıldız Ecevit'in Ben Buradayım kitabını okuyacağım mutlaka. Şunu da unutma dedikleriniz varsa seve seve not alırım. Bilgi paylaşıldıkça çoğalır. Kendimize saklamayalım lütfen.

Oğuz Atay kara mizahıyla, tahlillerindeki ustalığıyla, yazım tekniğiyle ve şimdi ifade etmeyi beceremediğim birçok özelliğiyle başucu yazarlarımdan birisi oldu. Yerli edebiyatta kendine has bir yer edindiği muhakkak. İyi ki geçmiş bu diyarlardan. Ruhu şad olsun.

Sizler de kendinize iyi bakın. Görüşmek dileğiyle...

8 yorum:

  1. İlk alıntınız bana İlhan İrem'in "Bazıları için hiç olmayan, bazıları için hiç ölmeyen güzellikler anlatıyorum" cümlesini hatırlattı. Ne kadar gariptir gerçekten ve iyi ki öyledir.

    Her zamanki gibi çok güzel bir yazı, insana okuma sevinci ve isteği bulaştırıyor.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlhan İrem de az değilmiş, o da çok güzel konuşmuş. :)

      Çok teşekkür ederim, sevgiler. :)

      Sil
  2. Yanıtlar
    1. Naçizane fikrime göre iyi yaptınız, doğru yoldasınız. :)

      Sil
  3. 3. kitaptayım , HALA :(böğürerek ağlama istiyorum şu an ya, bu arada ne zamandır gülümsemeden okuduğum ilk postun bu oldu, Fürüzan da tavsiye ederim , aynı stil değil ama okumadan geçme diyecekelerimden biridir...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Oğuz Atay'ın kitapları hakkında yazarken zevzeklik yapasım gelmedi hiç. Ama siz hep gülümseyin yine de, yüzünüzden eksik olmasın. :)

      Fürüzan derken çok net olmadı aslında kafamda. Bir kitaptan mı, yoksa yazardan mı bahsediyoruz? Ona göre not alsaydım.

      Sil
    2. Yazar, hala yaşayan ama kıymeti bilinmeyen , sürekli de yazmayan ama yazdıkları hiç kenara koyulamayacaklardan.Yanlış olmasın 2 yıl önceki Tüyap İstanbul kitap fuarının da onur konuğu yapılmıştı.Parasız Yatılı ve Kırk Yedililer, kitapları en sevdiklerimden ,tabii benim ki sadece bir öneri , gerçi önerilecek daha çok yazar var ama Oğuz Atay sonrası ilk aklıma gelen oldu , neden bilmem...

      Sil
  4. Araştıracağım, çok teşekkür ederim öneriniz için. :)

    YanıtlaSil