16 Eylül 2012 Pazar

Hermann Hesse - Knulp

"Benim düşünceme göre, en güzel şey öyledir ki, bizde hazdan ayrı hüzün de, hatta korku da uyandırır."

Kitapseverler, kültürlü insanlar, gençler ve hep genç kalanlar, ne oldum demeyip ne olacağım da demeyen üşengeçler, hepinize selam olsun efem. Yine entel karakterimi takındım ve geldim, karşınızdayım.

Bilen bilir, Çanakkale'den İstanbul'a yeni taşındım sayılır. Hatta yarın bir hafta olacak, neyse. Çanakkale'den ayrılmadan önce otobüs saatini beklerken ne yapsam da zaman geçirsem diye (güya) kendime sormuş ve soluğu yine (!) kitapçıda almıştım. İyi ki de yapmışım. Knulp gibi bir karakterle tanıştım çünkü.

" 'Knulp' dedim, 'kızlara o kadar fazla şey vaat etme, sonra çok sürmez, seni dinlemez olurlar.' "

Knulp, Hermann Hesse amcamızın yazdığı ufak öykülerden oluşan sayfa sayısı olarak miniminnacık (104 sayfa) ama içerik olarak kocaman bir kitap. Göçebe yaşayan Knulp'un hayatından kesitler anlatıyor bize. Knulp amcamız ömrü boyunca vurmuş kendini dağa bayıra, o diyar senin bu diyar benim gezmiş durmuş. Hermann Hesse de gençliğinde böyleymiş, bu yüzden Knulp'ta biraz da kendisini anlatmış diyenler de mevcut. O kadarını bilemeyeceğim, Hesse'yle tanışma fırsatım olmadı çünkü.

"İnsanlar arasındaki ilişkilerde saklı acıyı henüz tatmamış, kendilerini birbirlerine bağlayan bağ ne kadar sıkı olursa olsun iki insan arasında her zaman bir uçurumun var olduğunu, bunu ancak sevginin, o da zaman zaman oluşturacağı geçici bir köprüyle aşabileceğini henüz yaşamamıştım."

Evet, böyle iddialı cümleleri de var Knulp'un. Çok harbi adam vesselam, sevdim kendisini. İnsanın böyle pastoral arkadaş(lar)ı olmalı yahu. Hem adam net, çok okuyan değil de gezen bilir diyor bir yerde. En azından kararlı. Evet evet, sağlam bir karakteri var Knulp'un gerçekten.

"Her insan ermiş biridir, yeter ki düşünceleri ve eylemleri gerçekten ciddi nitelik taşısın."

Knulp'u bu kadar sevmiş olmam da sanırım şu altta yazdığım alıntının da payı büyük. Aynı ben mübarek

"Rüyamda birbirinden güzel, birbirinden keyifli şeyler gördüm, ama hiçbiri aklımda kalmadı; tek anımsadığım şey, gördüklerimin şahane şeyler olduğu."

İtiraf etmelisiniz ki hepinizin başına geliyordur bu; görünen rüyayı hatırlamamak! İtiraz edeni esefle kınıyorum ve Knulp kankamın, bu şair ruhlu insanın mısralarıyla sizlere veda ediyorum; esen kalın:

"Uçar gider kırlangıçlar,
 Yapraklar dökülür ağaçlardan,
 Çok geçmeden her şey sararıp solar..."
 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder